Niepubliczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy kształci młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w cyklu 3-letnim w zakresie przysposobienia do pracy. Uczniowie mogą uczęszczać do szkoły po ukończeniu gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24 rok życia. Etap edukacyjny może być wydłużony dla ucznia o jeden rok nauki.
W NSPdP odbywają się:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia kształtujące kreatywność, przysposobienie do pracy, wychowanie fizyczne,
- zajęcia rewalidacyjne,
- religia/etyka,
- dodatkowe zajęcia edukacyjne,
- język migowy,
- zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- inne dodatkowe, pozalekcyjne, organizowane w miarę posiadanych środków i uwzględniające potrzeby rozwojowe uczniów.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności:
- wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju oraz tworzy pozytywnie oddziaływujące środowisko wychowawcze,
- stwarza warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- umożliwia zdobycie przydatnej w dorosłym życiu wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne sprawne funkcjonowanie w środowisku oraz przysposobienie do pracy,
- kształtuje umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, umiejętność współżycia w grupie i tworzy warunki do integracji i aktywności społecznej,
- poszerza oraz doskonali nabyte wiadomości i umiejętności przydatne w życiu codziennym oraz przysposabia do samodzielnego życia lub życia przy wsparciu drugiej osoby,
- kształtuje wśród uczniów postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestniczeniu w życiu gospodarczym.
Szkoła realizuje zadania poprzez:
- uczestniczenie uczniów we właściwie zorganizowanym procesie dydaktycznym, wychowawczym, opiekuńczym i rewalidacyjnym, z wykorzystaniem zajęć uwzględniających realizację zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- umożliwienie uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej i religijnej,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- współpracę ze środowiskiem lokalnym,
- tworzenie i udział w programach prozdrowotnych, profilaktycznych,
- zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnych nośników informacji,
- organizację sytuacji i miejsc do nauki umiejętności praktycznych, przydatnych w przyszłym życiu.